Recepten


Er is altijd wel ergens communicatie-puree

Een serieus aantal boeken over communicatie gaat uit van de recepten-benadering. In de boeken vind je de do's en doonts, actiepunten-lijstjes, strategie-analyses, enzovoorts. Voor goed communiceren is het voldoende het recept te volgen, zoals bij het koken van pasta.

Pasta koken is gemakkelijk. Bedenk of je je pasta al dente wilt, kijk op de verpakking en zoek een passende kooktijd. Communiceren is net zo gemakkelijk. Je neemt het statusboek ter hand, vraagt je af wat je wilt bereiken en past vervolgens de vier statusbewegingen op het geschikte moment en in de juiste dosering toe.

Het zou best handig zijn om het statusboek – en het statusmodel – aan te vullen met recepten met hoeveelheden en kooktijden. Een echt 'howto-boek', een boek dat de lezer standaard oplossingen biedt voor al zijn problemen. Een model met exacte gedragstips. Heel handig.

Recepten leiden tot communicatiepuree

Zo eenvoudig zit de wereld niet in elkaar. Recepten gelden slechts in een bepaalde context. In elke afwijkende situatie kan de voorgestelde statusdynamiek juist averechts werken. Je moet dus voorzichtig zijn met recepten.

Alles wat in een specifieke situatie werkt, bewijst dat het dáár werkt. In alle andere contexten werken misschien kleine onderdelen. In grote lijnen hebben ze in elke situatie een ander resultaat. Recepten zijn dus gevaarlijk. Statusrecepten (en alle andere communicatie-howto's) leiden slechts tot puree.

Ingrediënten begrijpen

Pasta koken is niet alleen een kwestie van de kooktijd opzoeken. Het is een kwestie van de juiste smaak aanbrengen – anders serveer je droge pasta. De juiste smaak vereist dat je begrijpt wat de aard van de ingrediënten is. Dat is wat een goede kok weet en doet. Een kok kent de vlees- en vissoorten, hij weet hoe bepaalde kruiden zich gedragen. Hij weet welke smaaksensaties opgeroepen kunnen worden als hij bepaalde groenten kookt, snijdt, combineert.

Een kok is vaardig, kan met zijn gereedschap de ingrediënten optimaal vormgeven en presenteren. Alleen daarom lukt het hem de juiste maaltijd bij de juiste sfeer op tafel te zetten. Nieuwe en onbekende ingrediĆ«nten wil hij leren kennen. Alleen zo kan hij er meer mee maken dan in dat ene recept staat.

Ken uw statusbewegingen

Communicatie en het oplossen van problemen vragen van jou en van mij om een goede kok te zijn, niet om het receptenboek er op na te slaan. Samenwerking staat in geen enkel handboek beschreven. Je moet weten wat de kenmerken van de ingrediënten zijn. Daarom biedt het statusmodel geen recepten en hebben we er in ons boek geen beschreven.

Wel beschrijven we de basisingrediënten: de vier statusbewegingen. We hebben ze van achtergrondinformatie voorzien om duidelijk te maken hoe ze werken, op welke manier ze samenhangen met de context, dat er een fysiologische component is, et cetera.

We hopen dat de lezer blij is met niet weer een howto-boek. De kok is de baas. Hij kan aan recepten zien hoe een aanpak in een voorbeeldsituatie uit kan pakken. Maar hij weet ook dat werkelijk passend koken voor zijn gasten betekent: zelf de ingrediënten doseren en combineren. Boeken die beweren dat hun recepten alle communicatieproblemen aankunnen, zijn bedoeld voor de boekenverkoop en voor niet-wakkere en te misleiden koks.

Jij weet beter. Jij leest elke situatie en haar statusdynamiek als een kok. Snijd, bak en experimenteer met de statusbewegingen. Laat het gerecht afhankelijk zijn van de context. Maak geen recept, maar verzamel ervaringen.

Een paar tips?

Natuurlijk hebben we die:

  • Wees zuinig met zout: niet alle slakken verdienen het;
  • Sommige wijn vergt een beetje water;
  • Geen enkele soep wordt zo heet gegeten;
  • En soms, op het juiste moment, wat peper op de juiste plek.

Let's Get In Touch!


© Stultiens & Stultiens